ADAPTACJA DZIECKA DO PRZEDSZKOLA
Poradnik dla Rodziców.
Państwa maluch idzie do przedszkola -to duża zmiana w jego życiu.
Spróbujcie uwierzyć, że przedszkole to dobre miejsce dla waszej pociechy.
Optymistyczne podejście do tej zmiany, gwarantuje Warn połowę sukcesu.
Przed debiutem sprawdź czy Twoje dziecko
> Jasno komunikuje swoje potrzeby, nazywa przedmioty i czynności.
Nie wyręczaj dziecka w mówieniu, zgadując jego potrzeby. Wymagaj, by rozpoznawalno i nazywało przedmioty i czynności. Nauczyciel nie domyśli się, o co mu chodzi, nie zna Twojego dziecka tak dobrze jak ty.
> Woła siusiu, opuszcza i podciąga majtki.
Etap odstawiania pieluch musi zakończyć się. Nie pozwalaj na wołanie w ostatniej chwili, Panie będą chodzić z dzieckiem do toalety, nie biegać.
> Umie umyć i wytrzeć ręce
Nie wyręczaj dziecka w tych prostych czynnościach nie dając mu szansy na usamodzielnienie . Pokaż jak odkręca się kran, jak korzysta się z mydła, podpowiadaj kolejność wykonywanych czynności. Przypominaj, by zakręcało kran po myciu.
> Potrafi pic z kubka i jeść łyżeczka, mówi że coś mu nie smakuje.
Panie będą pomagały, ale trochę, ponieważ dziecko doskonale wie, jak samodzielnie pić i jeść, tylko nie chce mu się tego robić lub nie musi tego robić. Wystarczy że przestaniesz je wyręczać. Nie rozdrabniaj wszystkich potraw, niech dziecko uczy się gryźć.
> Nawiązuje kontakt z dorosłymi i dziećmi, którym ty okazujesz zaufanie.
Ucz, by nie bało się nowo poznanych osób, którym ty okazujesz zaufanie. By umiało zapytać lub poprosić o coś. Potrafiło bawić się nie zabierając zabawek, czy odpychać kolegę. A może jest zbyt nieśmiałe, zbyt agresywne lub zbyt samolubne?
> Jest na tyle sprawne fizycznie, by chodzić po schodach, skakać, biegać.
A może męczy je chodzenie i nosisz je na rękach lub wozisz w wózku? Spada z niskich przyrządów, lub boi się z nich korzystać? Zachęcaj dziecko do aktywności ruchowej, by ruch sprawiał mu przyjemność